Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012







ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ: Τζάμου Κατερίνα, φιλόλογος, Δρ. Ιστορίας της Τέχνης
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΙΑΤΙΘΕΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ: 2 ώρες εβδομαδιαίως
ΘΕΜΑ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΟΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΟΣΜΟ

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
1.            Πεδίο εικαστικών μαθημάτων (Σχέδιο, Φωτογραφία, Γραφιστική)
2.            Πεδίο ανθρωπιστικών μαθημάτων (Ιστορία Αρχαίου Κόσμου, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ιστορία από πηγές)
3.            Πεδίο περιβάλλον και αειφορία (Ιστορία της πόλης, Πολεοδομία)

ΣΚΟΠΟΙ
1.            Εξοικείωση μαθητών με την αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική, τον νεοκλασικισμό και τον εκλεκτικισμό.
2.            Βαθιά κατανόηση της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής ως  βάση της σύγχρονης τέχνης και του δυτικού πολιτισμού γενικότερα.
3.            Συνειδητοποίηση της αξίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και της καλλιέργειας του σεβασμού για τη διατήρησή της.
4.            Εξοικείωση των μαθητών με τη μεθοδολογία της έρευνας στον τομέα της αρχιτεκτονικής και της πολιτιστικής κληρονομιάς (μέσω αναζήτησης πηγών, φωτογραφικού αρχειακού υλικού) και την ορολογία της περιγραφής των αρχιτεκτονικών μνημείων.
5.            Καλλιέργεια του ομαδικού και συνεργατικού πνεύματος μεταξύ των μαθητών, καθώς και μεταξύ μαθητών και καθηγητών-καθοδηγητών.
6.            Καλλιέργεια κριτικού πνεύματος
7.            Καλλιέργεια αισθητικών και καλλιτεχνικών δεξιοτήτων
8.            Προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς στην Ελλάδα και το εξωτερικό μέσω δημοσίευσης σε έντυπα κύρους.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
1.            Συσχετισμός θέματος με τα ακόλουθα διδασκόμενα μαθήματα: Ιστορία Αρχαίου Κόσμου, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Α΄ Λυκείου.
2.            Αναμενόμενα μαθησιακά οφέλη:
α) εμπλουτισμός γνώσεων,
β) κατανόηση της σημασίας και αξίας της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής και γενικότερα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς,
γ) καλλιέργεια πνεύματος σεβασμού στα μνημεία του πολιτισμού,
 δ) συνειδητοποίηση της  σημασίας της επίδρασης της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς στο σύγχρονο κόσμο και ιδιαίτερα την δυτική τέχνη και αρχιτεκτονική
ε) κατανόηση της αξίας του σεβασμού και της αποδοχής άλλων πολιτισμών,
στ) καλλιέργεια της συγκριτικής δυνατότητας και της αισθητικής των μαθητών,
ζ) ανάπτυξη καλλιτεχνικών δεξιοτήτων και καλλιτεχνική έκφραση

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
1.            Διαίρεση μαθητών σε ομάδες
2.            Αρχή διαφοροποίησης προσέγγισης στη μάθηση
3.            Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση
4.            Χρήση νέων τεχνολογιών και διαδικτύου στην εκπαίδευση

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
1)            Εξοικείωση μαθητών με αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική και νεοκλασική τέχνη
2)            Συνειδητοποίηση της αξίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς
3)            Καλλιέργεια κλίματος σεβασμού προς αρχαία και νεότερα μνημεία πολιτισμού
4)            Εξοικείωση μαθητών με μεθοδολογία έρευνας
5)            Καλλιέργεια πνεύματος συνεργασίας
6)            Καλλιέργεια κριτικής σκέψης
7)            Αξιοποίηση δυνατοτήτων και ικανοτήτων μαθητών, καθώς και δεξιοτήτων καλλιτεχνικής έκφρασης
8)            Ικανότητα αναγνώρισης  αρχιτεκτονικών ρυθμών και ικανότητα περιγραφής αρχιτεκτονημάτων και μνημείων
9)            Προβολή πολιτιστικής μας κληρονομιάς σε  ελληνικά και ξένα έντυπα και σε ιστοτόπους ή ιστοσελίδες, εμπλουτισμός Wikipedia με υλικό και βιβλιογραφία
10)          Καλλιέργεια δυνατότητας  παρουσίασης πολιτιστικών θεμάτων (με διαλέξεις  και χρήση power point καθώς και με παράλληλες εκδηλώσεις όπως καλλιτεχνικές εκθέσεις, ή άλλα μέσα που ενδεχομένως θα σκεφτούν και θα προτείνουν οι ίδιοι οι μαθητές)

ΠΟΡΟΙ-ΥΛΙΚΑ-ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
1.            Εργαστήριο πληροφορικής και πρόσβαση στο διαδίκτυο
2.            Αγορά (δωρεά) βιβλίων ιστορίας της τέχνης και της αρχιτεκτονικής
3.            Αγορά αναλώσιμων πληροφορικής και αναλώσιμων χαρτικών και γραφικών
4.           Υλικά για σχέδιο, ζωγραφική, κολάζ
5.            Εκτύπωση και βιβλιοδεσία ερευνητικής εργασίας-τευχιδίου

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Χόνορ Χ.- Φλέμινγκ Τζ., Ιστορία της Τέχνης, εκδ. Υποδομή, Αθήνα 1992.
2. Χέρμπερτ Ρήντ, Λεξικό Εικαστικών τεχνών, εκδ. Υποδομή, Αθήνα 1984.
3. Ρόμπερτ Φυρνώ –Τζόρνταν, Ιστορία της Αρχιτεκτονικής, εκδ. Υποδομή, Αθήνα 1981. 
 4. Wolfflin H., Renaissance und Barock, Bale (Suisse) 1961, και η γαλλική έκδοση: Renaissance et Baroque, traduction Guy Ballance, ed. Livre de Poche, Paris.
5. Wolfflin H., Βασικές έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης, Το πρόβλημα της εξέλιξης του στιλ στη νεότερη τέχνη, εκδ. Παρατηρητής, θεσσαλονίκη 1992.
6. Ντέιβιντ Γουότκιν, Ιστορία της δυτικής αρχιτεκτονικής, εκδ. ΜΙΕΤ, Αθήνα 2005.
7. Γκόμπριτζ Ε., Το Χρονικό της Τέχνης, εκδ. ΜΙΕΤ, Αθήνα 1998.
8. Στέλιος Λυδάκης: «Οι Έλληνες Γλύπτες: Η νεοελληνική γλυπτική: ιστορία – τυπολογία – λεξικό γλυπτών», τόμος 5ος, Εκδοτικός οίκος «ΜΕΛΙΣΣΑ», Αθήνα, 1981.
9.  Ζέττα Αντωνοπούλου: «Τα γλυπτά της Αθήνας: Υπαίθρια Γλυπτική 1834 – 2004», 1η έκδοση, Εκδόσεις Ποταμός, Αθήνα, 2003.
10. Λάζαρος Λαμέρας: «Χωροθετικό διάγραμμα υπαίθριων γλυπτών Δήμου Αθηναίων νεώτερης Ελλάδος», Ε. Μ. Π., Σχολή Αρχιτεκτόνων, Έδρα Πλαστικής, Αθήνα, 1975.
11. Μάρω Βουγιούκα & Βασίλης Μεγαρίδης: «Οδωνυμικά», Έκδοση Πολιτισμικού Οργανισμού Δήμου Αθηναίων, Αθήνα, 1997.
12. Φωκά Ι. – Βαλαβάνης  Π., Αρχιτεκτονική και πολεοδομία – ανακαλύπτω την αρχαία Ελλάδα, εκδ. Κέδρος, Αθήνα 1992.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου